De actieradius van een elektrische wagen is kleiner in de winter. Hoe komt dat?
De actieradius (of het maximaal aantal km dat een voertuig kan afleggen zonder te moeten opladen) kan in de winter 25% tot 30% kleiner zijn dan in de zomer. Dit heeft verschillende redenen.
- De accu kan onderhevig zijn aan koude temperaturen, vooral wanneer het minder is dan 10° omdat de chemische processen trager verlopen.
- Wanneer je de verwarming opzet, dan doet dit ook de actieradius serieus dalen. Hou hier dus rekening mee.
- Ook het batterijmanagement systeem speelt een beperkende rol omdat het als doel heeft de levensduur van de batterij te verlengen.
- Het systeem dat energie recupereert als je remt is bij lage temperaturen minder actief om de batterij te sparen.
Hoe kan je dit beperken?
- Plaats je elektrische wagen zoveel mogelijk binnen of beschut zodat de temperatuur van de batterij zo weinig mogelijk daalt. Hoe dichter bij het vriespunt, hoe meer de batterij begint te ontladen.
- Voor vertrek verwarm je je auto het best een uurtje op met de app op je smartphone, terwijl hij nog aangesloten is op het laadpunt. Zo vermijd je een koude start en zijn je ruiten ijsvrij.
- Zet onderweg de stoelverwarming aan ipv de interieurverwarming. Deze verbruikt tot een kwart minder stroom.
- Beperk tijdens het rijden het gebruik van bijkomende elektronica zoals het aansluiten en opladen van je smartphone.
Elektrisch laden in de winter?
- Er is 20% batterij nodig om de binnenruimte van je auto te verwarmen.
- Laden kan langer duren bij koudere temperaturen.
- Zorg ervoor dat je batterij minstens voor de helft is opgeladen als je je auto een paar dagen niet gebruikt.
- Bewaar je laadkabels binnenshuis bij lage temperaturen.
- Neem altijd en overal een laadkabel mee in de wagen.
Het is bovendien aangeraden om winterbanden te gebruiken bij een elektrisch voertuig in de winter, omdat elektrische wagens zwaarder zijn en sneller accelereren. Het slipgevaar is dus ook groter.